NIJVERDAL – Een nieuw bedrijf beginnen in de internationale transportwereld, terwijl de concurrentie moordend is? Geen makkelijke opgave. Toch durven oprichters Jarno Zandhuis, Miranda Roelofs en Rick van ‘t Hag het aan met UDEX Logistics.
In hun kleine kantoor aan de Van de Bergsweg staan drie tafels, een paar computers en een printer. „Mensen denken vaak dat we zelf vrachtwagens hebben, maar dat is niet zo”, vertelt Van ’t Hag. Hij noemt een voorbeeld uit de praktijk. „Stel dat er een vrachtschip ligt in Lissabon dat een onderdeel uit Nederland nodig heeft om verder te kunnen. Het schip ligt echter maar twaalf uur in de haven, dus dat onderdeel moet er op tijd zijn, anders kost het de eigenaar veel geld omdat de boot niet verder kan. Om dat te regelen hebben is er niet veel nodig, behalve kennis. En die hebben we.”
Ervaring in transportwereld
De drie jonge ondernemers weten waar ze aan beginnen. Want ervaring hebben ze genoeg. Met ruim tien jaar ervaring kennen ze de transportwereld, waar spoed ‘heilig’ is, van binnen en van buiten. Van ’t Hag en Zandhuis werkten bij Twentrex in Almelo en later in Wierden. Roelofs zorgde er voor de financiële administratie. „We hadden het fijn met elkaar en wisten wat we aan elkaar hadden. We werkten hard, maar maakten ondertussen ook grappen”, zegt Roelofs.
We houden van korte lijntjes
Rick van ’t Hag
Maar wanneer Twentrex in 2015 wordt overgenomen door een groot transportbedrijf uit Brabant, veranderen er veel zaken. „Het werd groter en de situatie binnen het bedrijf werd anders waardoor de drang voor het starten van een eigen onderneming nog groter werd. Voor ons is het belangrijk om persoonlijk contact te houden met klanten. We houden van korte lijntjes”, vertelt van ‘t Hag.
Opnieuw beginnen
Begin dit jaar hakte het drietal de knoop door. Ze startten een eigen bedrijf: UDEX Logistics. „Enorm spannend”, aldus Zandhuis. „Want we moesten vertellen dat we weg gingen. Het was wel even moeilijk omdat we goede en fijne contacten hadden. Nu moeten we opnieuw beginnen, maar het bedrijfsleven is zo groot”, aldus Van ’t Hag. „We zien het wel zitten.”
De drie hebben de taken onderling verdeeld. Van ’t Hag: „Wanneer er een opdracht voor een spoedklus binnenkomt, onderhoud ik het contact met de klant. Als ze willen, kan ik elk uur een update geven. Jarno gaat op zoek naar een transportbedrijf en zorgt voor benodigde papieren en Miranda zorgt voor een passende offerte.”
Bijzondere klus
Wat hun meest bijzondere klus was tot nu toe? „Elke dag is anders en je staat elke keer voor een nieuwe uitdaging. Maar heel mooi was de vraag om met spoed vervoer te regelen voor sportvoeding voor een wielerploeg tijdens de Tour de France”, aldus Van ‘t Hag. „Ook dat kunnen we.”